Spectacol, loterie și o specială memorabilă!

Comunicat de presă / 29 mai 2021


Spectacol, loterie și o specială memorabilă!

Aceasta ar fi descrierea succintă a modului în care Maramureșul a revenit în Campionatul Național de Raliuri Betano după o pauză de 14 ani. După un start festiv care a încins vineri seara ambianța din centrul vechi al orașului Baia Mare, un număr de 56 de echipaje s-au lansat în bătălia cu secundele pe o specială despre care se va povesti de-acum înainte.

A fost odată ca niciodată ar fi cea mai potrivită formulare pentru debutul primei etape, competitorii fiind puși în fața celui mai dificil examen. 10,5 kilometri pe speciala Copalnic, pe un drum îngust cu o geometrie în trei dimensiuni, cu viraje strânse și atenționări la tot pasul, șerpuind prin pădure sau printre casele din sat. Dacă mai adăugăm și publicul care a luat cu asalt probele speciale, avem imaginea completă a unui debut pe care maramureșenii îl meritau pe deplin. Dar sarea și piperul a venit partea concurenților care, în ciuda complexității specialei, au evoluat cu atenție maximă și s-au bucurat de savoarea aperitivului. “Astăzi, pe prima probă specială am văzut foarte multă lume,” spunea Norbert Maior. “Ceea ce nu s-a mai întâmplat de ceva timp. Asta mă face să mă simt bine!”

Dar bine s-a simțit și echipajul format din Bogdan Marișca și Sebastian Itu, care și-au adjudecat primul scartch din Raliul Maramureșului 2021. Surpriză? I-aș spune mai degrabă continuitate! De ce? Pentru că în 2007, în acel ultim vals din Maramureș, ultima probă specială - Șurdești - a fost câștigată de un Mitsubishi Lancer în care se aflau... Bogdan Marișca și Sebastian Itu. 6m.12,8s au fost suficiente pentru ca mașina Ford Fiesta cu numărul 4 să parcurgă speciala cu o viteză medie de 101,39 km/h! La un fir de păr, Simone Tempestini și Sergiu Itu au obținut cel de-al doilea timp, diferența de numai nouă zecimi fiind un prim semnal că multiplul nostru campion a venit la Baia Mare cu gândul la victoria reușită de tatăl său în 2006. Cu Simone și Bogdan pe primele două locuri, se putea vorbi deja de o dublă la ridicarea cortinei. N-a fost așa! Norbert și Francesca Maior au ținut să ne surprindă încă o dată, Citroën-ul DS3 R3T Max terminând speciala cu cel de-al treilea timp. Triplă Napoca Rally Academy.

Rămânem la cifra trei pentru că următoarele poziții au revenit unei triplete Skoda, formată din Sebastian Barbu, Uğur Soylu și Bogdan Cuzma. Deși configurația probei nu a favorizat modelele RC2N, “japonezele” au închis Top Ten-ul în următoarea ordine: Andrei Gîrtofan (Subaru), Adrian Teslovan, Buğra Can Kiliç și Cristian Timisică (toți trei cu Mitsubishi). Și dacă ați fi tentat să credeți că matematica secundelor s-a diluat în afara Top Ten-ului, vă înșelați. În susținerea acestei afirmații, să mai spunem doar că ocupanții locurilor 11, 12, 13 și respectiv 14 au venit într-un ecart de 1,6 secunde! Într-un cvartet compus din Mihai Manole, băimăreanul David Tarța, Răzvan Trișnevschi și Andrei Cașcaval. Într-un schimb de impresii, ultimul m-a făcut să zâmbesc atunci când mi-a vorbit despre proba de la Copalnic: “dacă până ieri spuneam că Lueta din Raliul Harghitei este cea mai dificilă specială de la noi, astăzi vă spun că Lueta este parfum.”

Trezită la realitate de ritmul alert al cursei, caravana a luat drumul Cavnicului pentru o succesiune de două probe speciale foarte rapide. Cu o alertă de ploaie în zona vechiului centru minier, ecuația victoriei s-a complicat și competitorii s-au trezit angrenați și în deja celebra loterie a pneurilor. Și când spun asta mă refer la faptul că echipajele apelează deseori la combinații de anvelope care îmbină mai multe compoziții în același timp. Asta în încercarea de a obține o aderență cât mai bună pe suprafața mai mult sau mai puțin marcată de ploaie. Cu o viteză medie de 115,78 și respectiv 113,87 km/h, Simone Tempestini s-a impus pe specialele Cavnic și Ocna Șugatag A, replica sa fiind suficientă pentru a-i asigura rocada cu Bogdan Marișca la conducerea cursei. La finalul buclei, cei doi își păstrau primele două poziții, despărțiți de 11,8 secunde. Tripleta NRA rămânea și ea în picioare, Norbert Maior fiind în continuare al treilea, la o diferență de 22,7 secunde față de lider.

Traseul rapid l-a făcut pe Adrian Teslovan să se simtă precum peștele în apă, Mitsubishi-ul Lancer cu numărul 6 reușind să urce pe locul al patrulea în clasamentul general, în fața aceleiași triplete Skoda într-o nouă ordine: Sebastian Barbu, Bogdan Cuzma și Uğur Soylu. Încă o dată, japonezele conduse de Cristian Timisică, Andrei Gîrtofan și Răzvan Trișnevschi au închis Top Ten-ul, în timp ce bătălia pentru următoarele locuri a fost încinsă de ambiții și răbufniri binevenite de orgoliu. Mihai Manole și-a păstrat Renault-ul pe poziția a 11-a, talonat la 4,6 secunde de Peugeot-ul condus de Eugen Cărăgui. Imediat la alte 3,1 secunde, Cristi Dolofan și-a adus Citroën-ul pe locul al 13-lea, urmat la o aruncătură de secunde de Csongor Szabo (Ford) și Dănuț Budai (Citroën).

La Baia Mare, ambianța este fantastică și nici n-ai crede că raliul a fost plecat timp de 14 ani. Agitația din parcul de service și spectatorii veniți să-i urmărească pe eroii din umbră, în încercarea lor de a rezolva în câteva minute problemele ivite de-a lungul primei bucle, ne demonstrează încă o dată că raliul s-a întors acasă. Secundele trec cu repeziciune și, asemeni unui metronom, vocea lui Marco Tempestini marchează apăsat trecerea fiecărui minut rămas mecanicilor până la plecarea liderului din parc. O simplă întoarcere de cap este suficientă pentru a-i remarca pe Bogdan și Sebastian, ambii cu o privire neașteptat de calmă. Este calmul dinaintea furtunii pentru că la doar câteva minute distanță, cei doi vor opri la stopul din speciala Copalnic după o nouă trecere pe proba minune. 6m.03,9s și o viteză medie de 103,87 km/h! Cu 8,9 secunde mai rapid decât în prima trecere! Un semn clar că lucrurile merg din ce în ce mai bine: “Este o probă foarte grea. Am anticipat asta și ne-am străduit să mergem cât mai bine dar chiar și așa la prima trecere am avut câteva momente dificile, unul chiar mai serios. Fără să ne propunem asta. Am avut două compoziții diferite ale cauciucului în față și respectiv spate, în ultimul caz fiind mult mai moi. Aveai senzația că mașina este dezechilibrată și dansa. Pentru proba a doua, ținând cont că am fost informați de ploaia din Cavnic, a trebuit să schimbăm anvelopele. A apărut un nou dezechilibru între față și spate, dar evoluția atentă ne-a ferit de surprize. Ultima specială a buclei a fost așa cum trebuia să fie, pentru că știam deja ce face mașina. Dar acum suntem bine, în ritmul nostru și ne vedem de cursă. Ne simțim foarte bine la Baia Mare și chiar spuneam că ne lipsea Gutâiul de trei ori. Mă uit la nori și la vreme, plouă nu plouă, e soare nu e soare, este o provocare.”


De parcă n-ar fi fost îndeajuns, Bogdan câștigă și speciala a cincea unde, scăpat de ploaie, Fordul său a parcurs cei 9,6 kilometri cu o viteză medie de 121,18 km/h. Replica lui Simone nu s-a lăsat nici ea așteptată, campionul reușind să-și adjudece scratch-ul care a închis conturile primei zile: “Traseul a fost unul destul de dificil. Prima specială este frumoasă dar și foarte tehnică. Un loc în care se poate greși foarte ușor. Condițiile din celelalte două au fost și ele îngreunate de ploaie, chiar dacă nu au fost la fel de tehnice ca și prima. Pilotajul n-a fost deloc ușor, mai ales în condițiile în care doream să menținem ritmul și agresivitatea pe fiecare viraj, toate acestea în condiții meteo schimbătoare și la viteze foarte mari. Așa se face că a trebuit să fim în permanență foarte atenți.”

Într-o veritabilă “afacere de familie”, Simone și Bogdan și-au împărțit victoria în cele șase speciale și au terminat ziua în această ordine, despărțiți de 13 secunde. Rămâne valabilă și tripla echipei Napoca Rally Academy pentru că frații Maior și-au onorat statutul de viteziști și au terminat pe poziția a treia în clasamentul general și lideri în cursa modelelor cu tracțiune.

În ciuda unui început dificil, Sebastian Barbu termină prima zi pe poziția a patra: “Este greu și pauza își spune cuvântul. Total greșită alegerea anvelopelor în prima buclă, unde am mers pe o idee prea optimistă și am pierdut foarte mult. Jos pălăria pentru echipajele din față, pentru ritmul în care au mers pe prima probă. Pentru mine cele două treceri de recunoaștere nu au fost suficiente ca să-mi ofere o încredere de 100 % într-o evoluție la nivel maxim.”

Inutil să mai spun că, dacă am vorbit de Sebi Barbu, este la fel clar că vom ajunge la tripleta Skoda, completată de Uğur Soylu și Bogdan Cuzma. Pilotul turc termină ziua de sâmbătă pe locul al cincilea, urmat la doar 5,9 secunde de Bogdan Cuzma. “Am mers cumva cu gândul mai mult la siguranță,” spunea specialistul curselor de coastă. “Am găsit aici o organizare bună și niște probe extraordinare. Cât despre noi, sunt încrezător că ne vom găsi încet viteza și ritmul adecvate acestui raliu.”

La doar două secunde îi găsim pe Adrian Teslovan și Vajk-Imre Cseh, care au terminat prima zi pe poziția a șaptea în clasamentul general și lideri în clasa RC2N. Adrian Gîrtofan și Cristian Timisică au completat podiumul japonez al categoriei, cei doi ocupând în același timp și pozițiile nouă și zece în clasamentul general. Top Ten-ul a fost închis de echipajul format din Cristian Dolofan și Traian Pavel, la bordul unui Citroën C3 Rally2.

Pages from Press Release 06

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Translate »