Raliul Maramureșului 2021

Comunicat de presă / 22 mai 2021


Formatul unui raliu

Un raliu este constituit din mai multe etape, care la rândul lor sunt compuse din probe speciale cronometrate și sectoare de legătură. Raliurile reprezintă o disciplină a sportului automobilistic în care nu există o confruntare directă. Mașinile se lansează pe traseu la intervale regulate. Fiecare echipaj este compus dintr-un pilot și un copilot.

Vineri, programul zilei include recunoașterile, verificarea tehnică și startul festiv. Primele au menirea de a ajuta echipajul să ia un prim contact cu probele speciale, la volanul unor automobile de serie, în timp ce ultimele asigură publicului un prim contact cu sportivii. Sâmbătă dimineața, Shakedown-ul oferă pilotului și mecanicilor posibilitatea definitivării deglajelor mașinii cu care vor lua startul.

Raliul propriuzis începe cu o vizită în parcul de asistență, acolo unde mecanicii fac ultimele ajustări într-un interval de timp bine precizat. De-a lungul traseului, copilotul trebuie să urmeze planul orar și să se asigure că pilotul va ponta în fiecare control orar în minutul său ideal, prevăzut de organizator în Carnetul Itinerar.

După trecerea prin parcul de asistență, echipajul pornește pe sectorul de legătură urmând indicațiile din “Road Book”-ul pus la dispoziție de organizator și în care sunt menționate toate distanțele și schimbările de direcție. La finalul acestui sector în care echipajul trebuie să respecte toate prevederile Codului Rutier, mașina se va prezenta la startul primei probe speciale. Aici, la intervale de două minute pentru primii concurenți și un minut pentru ceilalți, mașinile se lansează în lupta contra cronometru.

Odată cu plecarea din start, echipajul are un singur obiectiv: realizarea celui mai bun timp pe proba specială. Aceasta reprezintă un drum de câțiva kilometri, închis traficului rutier. La finalul fiecărei probe speciale, echipajul va porni pe un nou sector de legătură, la finalul acestuia urmând să treacă la asaltul unui nou sector cronometrat. La terminarea unei bucle, mașinile fac o nouă escală în parcul de asistență, acolo unde mecanicii își vor soluționa eventualele probleme tehnice sau vor repara eventualele stricăciuni survenite în urma unei incursiuni în decor. De obicei raliul continuă cu o nouă trecere pe aceeași buclă, pentru ca la finalul zilei echipajele să-și parcheze mașinile în Parcul Închis după o nouă trecere prin zona de asistență.

Pe lângă cele două treceri pe bucla care înclude urcarea legendară de pe Gutâi, ultima zi include și speciala denumită “Power Stage” (Gutâiul în sens invers). De obicei, aceasta este transmisă în direct, contează în clasamentul general și face obiectul unei atribuiri de puncte suplimentare primilor cinci clasați.

Câștigător al raliului este declarat echipajul care a parcurs întregul traseu în cel mai scurt timp. Clasamentul general este stabilit prin adunarea timpilor (minute, secunde și zecimi de secundă) obținuți de fiecare echipaj în probele speciale, plus eventualele penalizări încasate pe sectoarele de legătură.

GLOSAR

Carnet de control Document remis fiecărui echipaj la începutul unei etape și pe care figurează ansamblul timpilor necesari pentru parcurgerea distanței dintre două controale orare și care trebuie respectați la precizie de minut.

Startul festiv La Startul festiv echipajele urcă pe rampa de start, salută fanii și eventual răspund la câteva întrebări puse de cel care prezintă evenimentul publicului prezent, pentru ca mai apoi să lase loc următorului concurent.

Clasament general Clasament provizoriu sau final stabilit prin adunarea timpilor din probele speciale și eventualele penalizări exprimate în timp.

Comisari tehnici Oficiali însărcinați cu verificarea conformității automobilelor înainte, în timpul și după raliu.

Control de trecere În acest punct de control, comisarii se rezumă doar la simpla semnare a carnetului de control. Lipsa vizei într-un control de trecere este penalizată.

Control orar În acest punct de control, comisarii notează pe carnetul de bord ora exactă a prezentării echipajului în controlul orar. Orice întârziere sau intrare în avans este penalizată.

Director de Cursă Secondat de un adjunct și de șefii probelor speciale, Directorul de Concurs are ca misiune asigurarea conduitei sportive a raliului.

Proba Specială Probă de viteză desfășurată pe un tronson închis circulației și cronometrată la zecime de secundă. Startul se dă de pe loc în timp ce sosirea este lansată. Startul anticipat (fals) este penalizat.

Lista de înscrieri Lista oficială a concurenților înscriși. Este publicată cu câteva zile înaintea startului.

Neutralizare Perioadă de timp în care echipajul este oprit de organizatori indiferet de motiv și în care se aplică prevederile de regulament corespunzătoare Parcului Închis.

Ordinea de start În prima zi a raliului, echipajele prioritare iau startul în ordinea din clasamentul campionatului. În continuare, ordinea de start urmează clasamentul general din ziua precedentă, dar în ordine inversă. Startul este dat la un interval de două minute între concurenții de pe primele locuri și un minut pentru ceilalți participanți.

Parc de asistență Zonă reglementată dedicată asistenței tehnice asigurate de mecanici. În această zonă, singurele persoane autorizate să intervină asupra mașinilor sunt echipajele și cei opt mecanici care pot fi identificați prin intermediul unei brasarde.

Parc Închis Situat la sosirea dintr-o secțiune, dintr-o etapă sau la finalul raliului, Parcul Închis este o zonă în care se interzice strict accesul persoanelor care nu fac parte din echipă. Oficiali special desemnați au acces în această zonă.

Parc de regrupare Zonă dedicată regrupării automobilelor rămase în raliu. În urma regrupării, se elimină întârzierile provocate de abandonul unor concurenți.

Parcurs de legătură Parcurs rutier situat între două probe speciale sau până la o probă specială, parc de asistență, parc de regrupare sau sosire. Pe acest tronson, concurenții trebuie să respecte cu strictețe prevederile Codului Rutier.

Punctul de stop Zonă situată între 200 și 500 metri după linia de sosire a fiecărei probe speciale. Echipajul este obligat să oprească în acest punct, pentru ca oficialii să poată nota timpul în carnetul de control al echipajului.

Power Stage Organizat la finalul raliului pe un tronson reprezentativ pentru acesta, Power Stage-ul este o probă specială cu o lungime de cel puțin 10 kilometri în care se atribuie puncte suplimentare echipajelor clasate pe primele cinci locuri.

Recunoașteri Treceri efectuate de concurenți pentru a se familiariza cu traseul și pentru întocmirea notițelor.

Roadbook Un document ce conține toate instrucțiunile și hărțile traseului, remis de organizator fiecărui echipaj.

Regrupare Echipajele se reunesc într-o regrupare după o buclă de probe speciale, pentru a se reduce ecarturile din ordinea de start dacă sunt piloți abandonați sau întârziați.

Shakedown Ultimul test pentru definitivarea setărilor mașinii înaintea startului.

Speciale Probe cronometrate, denumite și probe speciale, în care piloții încearcă să meargă cât mai rapid pentru a stabili cel mai bun timp.

Mașina zero Automobil care parcurge speciala înainte de startul concurenților pentru a avertiza spectatorii și pentru o ultimă verificare a condițiilor de securitate. Mașina “0” este precedată de “00” și “000”.

Zonă media Loc situat la intrarea în parcul de asistență, în care jurnaliștii pot pune întrebări piloților și copiloților la venirea acestora în parc.

Zonă pentru public (ZP) Zone desemnate și pregătite special de organizator pentru a găzdui publicul în condiții de maximă securitate. Sunt singurele zone în care este admisă prezența publicului!

Alexandru DOBAI
Atașat de Presă, Raliul Maramureșului 2021

Harta schematica
Harta schematică a unei probe speciale

Lasă un răspuns

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.

Translate »